Skalowanie modeli (hełmy, zbroje)

Nie wszystkie obiekty które znajdziemy w sieci mają takie wymiary żeby pasowały na osobę która chce sobie wykonać np. hełm. W takiej sytuacji musimy przeskalować taki hełm.

Będziemy potrzebować do tego Pepakura Designer.

Aby przeskalować obiekt musimy w pierwszej kolejność zmienić rozmiar papieru na A4 (jak model jest robiony w USA to ma ustawiony format Letter a on jest troszke większy od A4), będzie to potrzebne później do poukładania elementów.
W menu „2D Menu” wybieramy „Change Scale”->”Scale Factor…”.
Otworzy na się okienko w którym mamy pola: Hight (wysokość), Width (szerokość), Depth (głębokość). Wszystkie wymiary są w milimetrach.

Trzeba pamiętać ze obiekt to bryła 3D wiec wysokość, szerokość i głębokość jest mierzona tak jakby ten obiekt wsadzić do pudełka, więc liczą się wymiary miedzy najbardziej wystającymi elementami. Trzeba to wziąć pod uwagę bo można się lekko zdziwić po sklejeniu że np. hełm nie pasuje, jest za ciasny. Najlepiej dać 1-3 cm więcej niż 1cm mniej. Luz łatwiej wypełnić niż zaczynać od nowa sklejanie.

Po powiększeniu/zmniejszeniu obiektu musimy jeszcze wszystkie elementy poustawiać tak aby pasowały na kartce A4 (prawy ekran). Pepakura Designer pozwala nam na przenoszenie, obracanie oraz dzielenie każdego elementu. Czasami element po powiększeniu niestety nie mieści się na kartce A4, taki element trzeba podzielić przynajmniej na dwa odrębne.

Poniżej filmik pokazujący jak zrobić przeskalowanie oraz poustawiać/podzielić elementy.

[kml_flashembed publishmethod="static" fversion="8.0.0" movie="http://eureka.bornet.pl/wp-content/uploads/2011/03/resize.swf" width="770" height="550" fid="Resize" targetclass="flashmovie" scale="showall"]

Get Adobe Flash player

[/kml_flashembed]

Bardziej rozbudowany Pepakura Designer tutorial możecie pooglądać tutaj.

 

tutorial